Letadlo na dlouhé tratě bylo v projektovém plánu Airbusu velice dlouho - již v roce 1976 vytvořili jeho inženýři první plány (s označením B9 a B11). Tyto plány se však proměnily v konkrétní program až v červnu 1987. Tehdy Airbus rozhodl o vývoji rovnou dvou letadel s dlouhým doletem - dvoumotorového A330 a čtyřmotorového A340.
Airbus A330-300 | |
Délka | 63.39 m |
Výška | 16.83 m |
Rozpětí | 60.30 m |
Hmotnost | 121,9 t |
Max. vzletová hmotnost | 212,0 t |
Max. užitečný náklad | 45,9 t |
Dostup | 12.500 m |
Cestovní rychlost | 880 km/h |
Dolet | 8.500 km |
Počet cestujících | 295-335 |
Uvedení do provozu | 12/1993 |
Motory | |
Proudové | 2x |
General Electric CF6-80E1A2 | 300 kN |
Pratt&Whitney PW4164 | 287 kN |
Rolls-Royce Trent 768 | 303 kN |
Důvodem pro vývoj dvou letadel najednou byla zejména úspora nákladů. Vzhledem k velké podobnosti obou letadel mohou piloti vycvičení na jednom typu létat bez jakéhokoliv zaškolení i na druhém typu, což významně snižuje náklady i aerolinkám. Stejně tak dopravní společnosti ušetří i při přeškolování personálu z typů A319, A320 a A321, které jsou rovněž velmi podobné.
První let A330 se uskutečnil v listopadu 1992, do komerčním provozu byl stroj vpuštěn na konci následujícího roku. Základní varianta -300 se od modelu A340 liší pouze v počtu motorů, určité rozdíly jsou i v křídlech a interních systémech (např. u palivových nádrží). Airbusy se mohly pochlubit také ekonomickým provozem, neboť oproti svým hlavním konkurentům na dlouhých tratích - Boeingu 767 a 747 - dokáží letět až s dvacetiprocentní úsporou paliva.
Airbus A330-200 | |
Délka | 59.00 m |
Výška | 17.40 m |
Rozpětí | 60.30 m |
Hmotnost | 120,15 t |
Max. vzletová hmotnost | 230 t |
Max. užitečný náklad | 36 t |
Dostup | 11.800 m |
Cestovní rychlost | 860 km/h |
Dolet | 11.850 km |
Počet cestujících | 253-293 |
Uvedení do provozu | 4/1998 |
Motory | |
Proudové | 2x |
General Electric CF6-80E1A2 | 300 kN |
Pratt&Whitney PW4164 | 287 kN |
Pratt&Whitney PW4173 | 324 kN |
Rolls-Royce Trent 768 | 305 kN |
Airbus vyvinul i verzi -200, jež vzešla z verze -300. Jedinými výraznějšími rozdíly byly délka letadla (-200 je zhruba o tři a půl metru kratší) a přídavná nádrž, která umožňuje delší dolet. První let verze -200 se uskutečnil v srpnu 1997, do komerčního provozu pak stroj vstoupil v dubnu následujícího roku. Stroj byl částečně vyvinut jako náhrada modelu A300-600R a měl být konkurentem zejména pro Boeing 767-300ER.
Komentáře
Přehled komentářů
Co si myslíte o letecké katastrofě která patří mezi nejzáhadnější letecké katastrofy(letadlo Airbus 330, společnost Air france)?
katastrofa
(QIDO, 14. 6. 2009 20:29)