Pojezdová dráha (taxiway, TWY)
Vymezená plocha na letišti, patřící k provozní ploše letiště, která slouží k pojíždění letadel mezi odbavovací, vzletovou a přistávací dráhou. Většinou jsou pojmenovány písmeny nebo číslicemi a k jejich značení se užívá žlutá barva.
Vzletová a přistávací dráha (runway, RWY – ranvej VPD)
Prostor na letišti, který slouží k vzletům a přistávání letadel. Většinou jsou pojmenovány čísly, které udávají směr dráhy. Na malých letištích bývají ranveje dlouhé třeba jen maximálně 300 m dlouhé. Velké letouny typu Boeing 747, 767 nebo Airbus A340 vyžadují cca 2400 m. Velká letiště mají běžně dráhy o délce 2 až 5 km při šířce cca 50 m. Pražské letiště v Ruzyni disponuje třemi vzletovými a přistávacími dráhami, přičemž ta nejdelší měří 3,7 km. Ranveje jsou vybaveny nejrůznějšími světelnými zařízeními a radionavigačními pomůckami a používá se na nich nejrůznějšího značení.
Černá skříňka
Černá skřínka je záznamové zařízení, kterým je vybaveno každé letadlo. V případě havárie tak pomůže objasnit, co bylo její příčinou. Zařízení vynalezl v roce 1954 Australan David Warren. S prvním používáním začala Velká Británie, brzy následovaly Spojené státy a odtud se její užívání rozšířilo po celém světě. První stroje zaznamenávaly na kovové pásky informace o letounu a některé části komunikace posádky s kontrolní věží.
Dnes se zpravidla používají dvě černé skříňky, které se umisťují do nejméně rizikové části stroje, do zadní části letounu. První zařízení nahrává hlasy z pilotní kabiny a všechny hovory posádky a nazýváme ji Cockpit Voice Recorder (CVR) a druhé zařízení nahrává technická data – Flight Data Recorder (FDR) z nejrůznějších čidel umístěných v trupu, motorech i nádržích a zaznamenává například údaje, jakými jsou výška, rychlost, tlak vzduchu v letadle, stav paliva apod.
Černá skříňka je sestrojena tak, aby v případě havárie odolala a zůstala zachována v neporušeném stavu. Například téměř tři čtvrtě hodiny vydrží v tisíci stupňové teplotě, je vodotěsná, nerezaví a na vodě plave. V případě nehody začne vysílat signál, aby ji bylo možné snadno nalézt. A z toho důvodu má také černá skříňka křiklavě oranžovou barvu.
Kokpit
Jinak řečeno pilotní kabina. V této části letadla se nacházejí důležité přístroje jako je výškoměr, tlakoměr, zatáčkoměr, ukazatele motoru, navigace, nejrůznější ovladače a spínače, které posádce umožňuje řízení stroje. Tyto údaje jsou uváděny na několika multifunkčních monitorech, například letovém displeji, navigačním displeji. U velkých letadel bývá oddělen od pasažérů a bývá uzavřen.
Klapky
Jsou jimi vybavena křídla moderních letadel. Klapky jsou kontrolní plochy ovládající pohyb letadla a zároveň zařízení, které vylepšuje letové vlastnosti. Vztlakové klapky rozšiřují křídlo a piloti je roztahují při startu a přistání, aby zvýšili vztlak. Když jsou klapky vysunuty, zvyšují zaoblení křídla, což má za následek zvýšení vztlaku. Jsou mírně nakloněny dolů, čímž zvětšují brždění. Vysouvají se v několika stupních – první stupně mají za následek zvětšení vztlaku, další vysutí brzdí.
ATC Air Traffic Control
Řízení leteckého provozu je služba, která pilotů zajišťuje kompletní informace a rady pro řízení letecké přepravy.
zdroj:www.ceskatelevize.cz